center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Orbán-Gyurcsány meccsé válhat a népszavazási kampány
Elemzés a Fidesz népszavazási kezdeményezéséről. Political Capital, www.hirszerzo.hu, 2007. június 13.

Részlet a tanulmányból.

Erős rajtot vett a Fidesz népszavazási kampánya: az elhúzódó jogi vita, majd az Alkotmánybíróság OVB felé irányuló „felszólítása”, jelentősen növelte a kezdeményezés politikai jelentőségét. Közel sem biztos, hogy a döntés lezárja a népszavazás hitelesítése körüli jogi küzdelmet, viszont már körvonalazódik a politikai kampány, melyben a jelek szerint a nemcsak a Fidesz, de a kormányfő is intenzíven részt kíván venni. A népszavazás a két nagy párt vezetőjének párbajává válhat, mely mindkét fél számára jelentős kockázatokat hordoz. Az érvényes népszavazás Gyurcsány Ferenc, azt érvénytelen Orbán Viktor pozícióját ingathatja meg. A kampány lehetőséget kínál a kormányoldalnak, hogy elfogadtassa reformjait, viszont hosszú időre bebetonozhatja az „új program” ígéretével kampányoló Fidesz álláspontját.

Kettős kockázatok
Bár az Alkotmánybíróság (AB) vitás népszavazási kérdéseket jóváhagyó és az Országos Választási Bizottságot (OVB) utasító döntése első körben úgy jelent meg, mint egy olyan lépés, mely pontot tesz a kérdések körüli jogi huzavona végére, az OVB által kifogásolt három kérdés sorsa továbbra is bizonytalan. Nem tudható ugyanis, a testület június 25-i döntésében emel-e újabb kifogást a három népszavazási kérdéssel szemben: bár az AB döntésével gyakorlatilag utasította a testületet a népszavazási ívek hitelesítésére, az OVB újabb ellenérveket fogalmazhat meg. Ennek jogszerűségét ugyanis az Alkotmánybíróság elnöke sem tagadta, és lehetőségét a választási bizottság vezetői is megemlítették. Az esetleges újabb OVB-elutasítás pedig bizonytalan időre kitolhatja a népszavazást.
 
Amennyiben az Alkotmánybíróság és az OVB jogértelmezési csatáját előbbi nyeri meg, azaz minden kérdésben kiírható a népszavazás, akkor a Fidesz jobb pozícióban indul a kormánypártoknál. A Fidesz kezdeményezésének politikai súlyát mindenképpen emeli a kérdések népszavazásra bocsáthatóságáról szóló intenzív jogi–politikai vita és az Alkotmánybíróság Fidesz érvelését erősítő döntése.
 
A konkrét kérdéseken túl a szavazásra hívó kampány fogja eldönteni, hogy miről is szól majd a népszavazás. A kezdeményező Fidesz értelmezésében a referendum – mint az előrehozott választások kikényszerítésének eszköze – a kormány legitimitásáról szól, a kabinet stabilitását pedig valóban megingathatja a sikeres referendum. A kockázat azonban a Fidesz szempontjából sem elhanyagolható. Egyrészt, a leegyszerűsített kérdések bebetonozhatják, akár több évre is rögzíthetik a Fidesz politikai álláspontját, jelentősen szűkítve a legnagyobb ellenzéki párt mozgásterét – egy olyan időszakban, amikor a párt elnöke éppen a változás és az új program ígéretével kampányol.
 
Másrészről közel sem biztos, hogy a párt képes lesz a népszavazáson is felsorakoztatni maga mellett a közvélemény-kutatásokban megmutatkozó magas támogatottságbeli fölényét. A korábbi népszavazások tapasztalata szerint ugyanis nem könnyű biztosítani a szükséges részvételi arányt – azaz a több mint kétmillió támogató szavazatot. 1989 óta (nem számítva az 1990-es, államfő választásáról szóló MSZP által kezdeményezett voksolást, ami a négyigenes népszavazás után már „lejátszott meccsnek” számított) folyamatosan csökkenő részvétel tapasztalható a referendumokon – miközben az országgyűlési választásokon ezzel szemben inkább a voksolási kedv növekedése tapasztalható.
 
Jellemző példa a referendumok iránti érdeklődés csökkenésére, hogy míg az 1989-es „négyigenes” népszavazáson még a választók 58 százaléka vett részt, a 2003-as EU-referendumon már csak a lakosság 46, a 2004-es kettős népszavazáson pedig már csak 37,5 százaléka voksolt. Mindez arra utalhat: a hazai közvéleményben a rendszerváltás óta gyengült a véleménynyilvánítás ezen formájával szembeni állampolgári lelkesedés. Az előzetes közvélemény-kutatások magas részvételt és érvényes népszavazást valószínűsítő eredményei éppen ezért óvatosságra intenek: a népszavazások esetében hatványozottan igaz ugyanis, hogy a választók jóval nagyobb arányban vallanak előzetesen részvételi szándékról, mint ahányan végül ténylegesen, szavazatukkal is kinyilvánítják akaratukat. A 2003-as EU-referendumot megelőző kutatások például 70 százalék felett mérték azok arányát, akik részt vennének a népszavazáson (a Gallup kutatásában az arány 74 százalék volt); végül pedig a választók kevesebb mint fele járult a szavazóurnákhoz.
 
Az érvénytelen népszavazás a kezdeményező Orbán Viktor számára jelent kiemelt politikai kockázatot. A pártelnök 2006 tavasza óta – az őszi önkormányzati választások eredményét, majd pártja jelentős támogatottságbeli fölényét érvként felhasználva – folyamatosan próbál megszabadulni a „vesztes politikus” imázstól, egy sikertelen népszavazási kezdeményezés azonban visszavetheti a pártelnök lendületét, és ismét megingathatja pártja és a választók hitét abban, hogy Orbán Viktor vezetésével a Fidesz ismét kormányzati erővé válhat.

A tanulmány teljes szövege itt olvasható.

Orbán-Gyurcsány meccsé válhat a népszavazási kampány. Elemzés a Fidesz népszavazási kezdeményezéséről. Political Capital, www.hirszerzo.hu, 2007. június 13.